Äntligen Vårsalong!

Bigarrån blommar, maj 2011

I morgon öppnar Vaxholms Vårsalong. Ett 40-tal konstnärer, både amatörer och proffs (men med tonvikt på amatörer vilket jag tycker är extra kul), ställer ut sina verk till beundran och försäljning i Rådhuset här i Vaxholm. Det ser jag fram emot!

Salongen brukar vara ett säkert vårtecken. Det behövs verkligen just nu. Jag brukar inte vara någon väderpessimist – men vad är det här? 5 grader max och regn, regn, regn. Vad hände med våren? Om jag inte hade haft bildbevis skulle jag tro att jag drömt att jag satt på trappan och åt lunch i t-shirt för en månad sedan.

Syrenerna har visserligen tydliga gröna knoppar, gullvivornas blad sticker upp, och även på rosorna syns att bladen är på gång, men annars står allt  bara och tvekar – precis som i Karin Boyes dikt. Snälla snälla vår, ta sats och slå oss med häpnad – NU, tack! Om en månad fyller jag år. Då vill jag att bigarrån ska blomma, som den alltid gör…

Kommentera

