Har du varit på Kullarna?

Utsikt mot den lilla badplatsen vid inloppet till Norrhamnen.
På andra sidan viken skymtar Hembygdsgårdens café.

Batteriparken

Ett av mina första tips till nyanlända gäster är att ta en promenad till ”Kullarna”. Det är en av mina absoluta favoritplatser här i Vaxholm!

Den ligger lite gömd, bakom de gamla huset i de äldsta kvarteren nere i centrum. Men när man kommit fram känns det som om man har hittat en hemlig plats. Och det har man, på sätt och vis… För egentligen gömmer de mjuka kullarna resterna av ett gammalt kanonbatteri med anor från tiden då ryssarna härjade här i trakten. Spåren finns fortfarande kvar och ger platsen en alldeles egen känsla.

Men framför allt brukar jag slås av lugnet och utsikten. Här ifrån har man full koll på det norra inloppet till Vaxholm, Kastellet och Norrhamnen. Jag kan verkligen förstå att man valde att placera ”13:e batteriet” just där. Ja kanske inte för att utsikten är magisk – men för att man har så bra sikt därifrån.

I dag var jag där på kvällspromenaden med Zelda. Hon rusade omkring, full av vårkänslor verkade det som. Solen höll just på att gå ner och hon sprang upp och ner på kullarna, ner till den lilla badplatsen vid Norrhamnen – och tillbaks igen. Jag kunde inte låta bli att ta några bilder med mobilen, för det var så vackert.

På väg hem gick vi längs kajen. Vid hotellhörnan mötte mig dagens nyhet. Äntligen vet jag vad det ska bli i den tomma lokalen i bottenvåningen! Där öppnar alldeles snart Skafferi Vaxholm. Låter gott det!

Snart öppnar Skafferi Vaxholm vid Hotellhörnan

Kommentera

