På morgonbåten

Jag brukar ta morgonbåten in till Stockholm varje måndag. Det är den lugnaste morgonen på hela veckan. Jag går upp innan familjen vaknar, traskar den fina vägen längs Östra Ekuddsgatan som alltid gör mig lika lycklig inombords, passerar gästhamnen och tar båten från hotellhörnan. Där väntar frukost, nybryggt kaffe och morgontidning.

Idag gav den korta promenaden känsla av försommar. Fjärden låg blank, solen värmde fastän klockan inte ens slagit halv sju och fåglarna kvittrade i varje buske och träd.

Tänk vilken skillnad mot för bara en månad sedan när det i mitten av april regnade på tvären ena dagen, snöade den andra och var svinkallt. Då trodde jag aldrig att bigarråträdet skulle hinna blomma till min födelsedag. Men det gör det. Nu i helgen slog de första knopparna ut. Om bara några dagar kommer trädet vara helt översållat med ljust rosa-vita blommor. Och på söndag fyller jag år. Ibland får man som man vill. 

2 thoughts on “På morgonbåten

  1. Ping: Early bird | Vaxholms Bed & Breakfast

  2. Ping: Early bird | Vaxholms Bed & Breakfast

Kommentera

