Päronmarmelad och lyxbrunch

Rågfralla, machego och nykokt päronmarmelad. Mmmm.

Helen och Lars hade dukat upp en fantastisk brunch. Tusen tack för den!

Lars måste ha varit uppe tidigare än mig,
för han hade t o m hunnit baka bröd!

Medan vi njöt av brunchen och sällskapet kunde vi se hur Gästhamnen fylldes med båtar. Sommaren är här!

I morse när jag skulle börja med frukosten var marmeladen slut. Jag vet inte hur det är med er, men för mig blir det inte en riktig söndagsfrukost utan stark ost och marmelad på frallan.

Som tur var hade vi några päron och en bit ingefära i kylen. Syltsocker fanns också. Så sagt och gjort, innan jag hann ändra mig hade jag dragit igång ett marmeladkok. Jesper trodde inte jag var riktigt klok när han lite sömndrucken kom ner en halvtimma senare när det bubblade som bäst i grytan…

Fyra burkar blev det. En till oss, två till B&B och en till våra goda vänner Helen & Lars som vi skulle hem till på brunch. De hade dukat upp en fantastisk buffet, och jag ångrade lite att jag hade grundat hemma med en macka innan. Men jag ville ju så gärna smaka marmeladen…

Här är receptet om ni vill ha. Nästa gång jag kokar kommer jag ha i lite extra ingefära för mer ”sting” och kanske lite mer syltsocker. Den blev lite lös i konsistensen….

2 thoughts on “Päronmarmelad och lyxbrunch

  1. God morgon !

    Så kul med fotograferingen ;)
    Hittade hit till din fina blogg via Lotta ;)

    Vilken god Brunch och din marmelad lät ju så gott ! ;)

    Ha en skön start på den nya veckan! Det blir nog många koppar kaffe på trappen.
    Det är det bästa jag vet med ;)
    Ha en skön måndag! :) kram

  2. Hej Sirpa, välkommen hit! Ja, nu drar en ny vecka igång med full fart. Men några koppar på trappan lär det nog bli ändå. Vädret ska ju visst vara toppen hela veckan har de lovat… :) Hoppas att du får en stund över för trappan du med!

Kommentera

