Åtta med styrman och strömmingsmiddag

Nystekt Vaxholmsströmming med friterade potatisskal,
parmesandoftande potatismos, bladpersilja och rårörda lingon

Jag var väldigt frestad att bara sätta mig vid syrenen och göra absolut ingenting igår kväll. Men så tog jag mig i kragen och tog med Zelda på en joggingtur.

När vi var längst ut på Eriksö hörde jag bestämda kommandon från vattnet. Det måste ha varit Vaxholms Roddförening var ute och tränade i en åtta med styrman. Zelda undrade nog varför jag stannade. Men jag var tvungen att räkna. Båten var ju så otroligt lång….  Och det var så mäktigt att se hur synkroniserade roddarna var där de fick den att fara fram i en vådlig fart. Men ändå stilla på något vis.  Ljuset och kvällssolen gjorde inte det hela mindre förtrollande. Det var ett sådant där ögonblick som jag vill spara och minnas länge.

Däremot såg jag inte röken av min familj (som var ute och kvällsfiskade) någonstans, hur jag än spanade i vikarna. De kom hem strax efter mig med stora leenden och hinken full av strömming. Den blev kvällens middag. Tänk vilken tur att jag har en man som älskar att laga mat. Och att fiska…

Kommentera

