På Getfoten

Hur firade ni nationaldagen? Hos oss passade Jesper på att göra storröj i trädgårdsboden medan jag gjorde i ordning i B&B. Det blev ett skrämmande stort berg av grejer som skulle ut – och sedan in igen. Ja inte i B&B alltså, utan i boden. Rätt så mycket hamnade lyckligtvis i högen ”saker som ska till återvinningen” också. Jag älskar den högen! För mycket grejer som bara ligger och dräller överallt är det värsta jag vet.

Men sedan skärpte vi till oss. Jag menar – att röja i boden – vad är det för ett himla sätt att fira nationaldagen på? Så vi packade in barnen och goda vänner i båten och satte kurs mot Getfoten. Zelda fick stanna hemma.

Getfoten är en liten ö, precis söder om Tynningö bara några minuters båtfärd härifrån. Där finns ett enklare vandrarhem men också en restaurang som bara är öppen sommartid. Interiören på restaurangen är väl inget som jag går igång på, och fläkten i köket verkar vara trasig. Men maten är helt ok (i alla fall om man väljer thai som är kockens specialitet) och att sitta där ute under tallarna och äta, med havet på båda sidor precis nedanför, är helt underbart!

Zack är redo att kasta loss

Så där satt vi idag också och åt ”veckans special”. En slags thai curry med bläckfisk, musslor, scampi och lax. Jag hoppas att de glömmer att byta ut den så att den blir kvar hela sommaren, för den var verkligen jättegod! Precis när vi betalat kom en riktig skur, och även om vi kastade oss i båten var vi givetvis som dränkta katter innan vi väl kom hem. Men vad gör väl det? En härlig utflykt och god middag blev det i alla fall. Och så fick ju jag en extra bra anledning att krypa upp med en kopp te framför brasan 

Tillbaka i Waxholms gästhamn

One thought on “På Getfoten

Kommentera

