Hälsingetripp och hallon till gästerna

Vi har varit i Hälsingland hos Jespers mormor Mary i några dagar. Hon är tuff hon. I maj varje år packar hon in sig själv och alla plantor hon dragit upp på balkongen i bilen och åker ”till landet”, ett hus alldeles granne med den gård där hon är född. Där stannar hon tills hösten kommer och det är dags att stänga stugan för vintern. Att hon fyller 88 i september är inget hinder. Så vill jag också vara när jag blir gammal!

Marys stuga. Ett 1700-tals hus från Dalarna som sedan 1961 står vid ån i Marys barndomsby i Hälsingland.

Vigo hälsar att det finns abborrar i Hälsingland också.

Mary slänger ingenting. Morfar Gunnars längdkänga som han åkte Vasaloppet med 1941 pryder sin plats som blomkruka på förstubron.

Innan man åker hem vill Mary alltid ta en bild på familjen i soffan. Så här blev årets bild.


Men nu är vi hemma igen.
Jesper är i full fart med de där blomlådorna han blev sugen på. De kommer nog på plats idag så nu ska jag åka till Kullö Trädgård och se vad jag kan hitta för snyggt att fylla dem med. Det är ett ostläge, så jag får tänka till lite. I ena lådan blir det nog några låga, vintergröna buskar (det behöver ju vara snyggt i höst och vinter också). Men vad ska jag ha i den andra? Örter kanske? Eller hallon och smultron? De vore ju kul och gästerna kan plocka lite till frukosten. Men klarar de sig där? Är det tillräckligt soligt för att det ska bli goda bär? Jag får nog fråga…

Stjärnflocka från Marys trädgård väntar på att planteras ut i perenna landet vid B&B.

3 thoughts on “Hälsingetripp och hallon till gästerna

  1. Har väldig förkärlek för Hälsingland……. min pappa kommer från en liten by strax tanför Glada Hudik så ditt inlägg gjorde mig varm i hjärtat. Sen har vi – min man och jag och våra tre barn – bott i Lingbo i den allra södraste delen av Hälsingland, på gränsen till Gästrikland……. och så det helt underbart fina Dalahuset som finns på någon liten fin plats i Hälsingland….. så härligt jordnära… det är Hälsingland för mig!!!

  2. Min mamma var född i Lingbo, 23-4–1923.Hon föddes i Vrånga, som var en enslig liten gård på väg upp om fäbodarna. Där bodde hennes mormor och morfar, Maria och Elis Sundqvist. Jag tror att dom ca 10 barn. Jag har varit där många gånger.Mamma hette Margit Hedberg. Hennes mor gifte sig med Jonas Hedberg från Holmsveden.

    • Men vad roligt att höra Birgitta! Mary (Jespers mormor, som har huset i Gamla Homna) är född 1924. Vem vet, kanske känner de till varandra, även om det förstås är några mil mellan Vrånga och Gamla Homna. Hur som helst, det är en vacker trakt det där…

Kommentera

