Bröllop, jubileum och fackelrodd

Igår regnade det mer eller mindre hela dagen. Och när jag vaknade nu på morgonen vräkte regnet fortfarande ner. Min första tanke var – Å nej, vad synd!

Jag brukar inte ha något emot regn. Det kan vara ganska mysigt att pyssla lite inne, tända en brasa… Men just idag tycker jag verkligen att det är jättesynd för så många.

Jag tror inte att det var spöregn som det brudpar som Jesper ska fotografera i eftermiddag hade sett framför sig på Sin dag. De har planerat vigseln utomhus, på en brygga. Hur gör de nu? Regnstänk i brudkronan ska ju ge lycka sägs det ju? Men ett helt skyfall??

Och hur ska det bli med det stora jubiléet på Kastellet? Just idag, med start kl 14.00, firar vi att Vaxholm lyckades stå emot den danska flottan när de kom för att invadera Stockholm för 400 år sedan. Försvarsminister Karin Enström kommer och håller tal, Danmarks ambassadör kommer också och många andra. Det ska vara pompa och ståt och salut. Och tydligen regn :( Tur att Kastellet är stort. Kanske flyttar de kalaset inomhus?

Klockan 15 går också startskottet för den årliga Distanskapprodden från Stockholm (Blockhusudden) till Vaxholm, så som den har gjort nästan varje år sedan 1894. Det har säkert regnat fler år än i år, men jag tycker synd om alla tävlande som ska kämpa i det här vädret! Hoppas ändå att många kommer och hurrar för dem vid målgången på Eriksö ca 15.45!

Som om inte det här räcker för att fylla en lördag så avslutas dagen kl 21.30 med fackelrodd och fyverkeri från Kastellet.

Vad jag ska göra? Inte mycket av det här alls. Jag är inte bjuden på bröllop, och har sedan länge lovat killarna att gå på Modig på Vaxholmsbion kl 16 idag. Innan dess ska jag ta Zelda till veterinären (hon har fått en knöl på halsen som jag gärna vill kolla upp) och förbereda B&B för nya gäster. Men vi ses vid hotellhörnan lagom till Fackelrodden. Kanske har det klarnat upp till dess.

Kommentera

