Stora äppelplockardagen

Zack kollar in skörden.


Jag har nog aldrig sett
så mycket äpplen på vårt Aroma-träd som i år! Det har varit alldeles rött och så otroligt vackert att se på att jag nästan inte har velat röra det. Men nu har fåglarna börjat cirkla misstänkt runt omkring så idag blev stora äppelplockardagen. Vigo och Zack fick hjälpa till när de kom från skolan. De var inte nödbedda. Klättra i träd är ju något av det roligaste som finns :) När jag dessutom ställde fram en korg på där de kunde kasta prick med frukt som redan passerat bäst före datum var succén ett faktum. En och annan rutten skrott hamnade förstås på marken bredvid istället, men vad gör det? Kul hade vi!

B&B-gästerna i lägenheten bredvid stack nyfiket ut huvudet genom fönstret när de hörde vårt stoj. Hade det inte varit för att de precis var på väg ner till Hamnkrogen på middag hade de nog gärna gått ut och hjälpt till, men nu nöjde de sig med några glada tillrop och ett par äpplen som ”färdkost”.

Vigo ska förstås högst upp i trädet. Ibland tror jag att
han gör det bara för att se hur mycket mitt hjärta orkar.


I morgon, eller kanske i helgen
, är det dags för steg 2. Då ska jag vara husligheten själv och ta hand om allt (jo, jag har ju bestämt mig för att försöka ta vara på så mycket som möjligt i år). Marmelad och must står på önskelistan. En och annan paj kommer det nog också att bli, men de gör jag förstås inte nu – det får duga med att frysa in äppelklyftor så länge. Nå’n måtta får det ju va´! :)

Kommentera

