Skärgårdslugn och släktträff i B&B

Det märks att det är oktober. Hela Vaxholm har gått in i en helt annan lunk. Nu ligger Gästhamnen nästan öde, och när jag går min förmiddagspromenad med Zelda möter jag knappt en kotte. Bara en och annan som rastar hunden, precis som jag. Det är ju inget konstigt med det egentligen. Alla jobbar ju på dagarna, men kontrasten mot sommarmånaderna är så slående. Då är det liv och rörelse hela tiden. Nu är det lugn och ro. Inte så dumt det heller. Bara helt annat.

Även här i B&B lugnar det ner sig nu förstås. Eller framför allt är det andra gäster som kommer. Istället för att 9 gånger av 10 välkomna turister som vill uppleva skärgården bäddar jag nu och gör vardagen trevligare åt personer som är här i Vaxholm för att jobba. På helgerna gör jag fint åt personer som ska gå på bröllop eller större fester i Tornvillan, eller kanske hälsa på vänner här i Vaxholm. En och annan turist kommer förstås fortfarande också, men de är inte alls lika många.

Men just idag blir det varken ”jobbgäster” eller bröllopsgäster. Istället kommer min lillasyster på besök och stannar i några dagar. Det händer inte så ofta (hon bor en bit bort) så det ska bli jättekul att ses. Mamma och pappa är här också, så nu är hela familjen samlad i B&B. Gästerna får vänta några dagar. Ibland måste familjen få gå före.

Kommentera

