Såklart att man ska segla i oktober!

Nu ligger många båtar på land, men då och då ser jag fortfarande några båtar passera utanför fönstret. Mest är det bruksbåtar av olika slag, eller folk som tar egen båt fram och tillbaka till sina hus på öarna, men även en och annan seglare verkar passa på att ta sig en sista tur innan det är dags att masta av för säsongen.

I fredags kväll, när jag och Vigo följde hans kompis som bor på en ö här bredvid till båten hem, lös det inifrån två av segelbåtarna i Gästhamnen. Jag blev lite förvånad. Jag hade faktiskt inte räknat med att det skulle bo någon på båtarna där så här års. Men egentligen… – varför inte? Tänk vad mysigt att få krypa in där i kajutan, tända fotogenlyktorna, dra på värmaren lite och bara umgås i stillheten.

På morgonen efter, när jag som vanligt tog Zelda på en promenad ner till Gateau för att köpa frukostbröd, hade de redan lagt loss och givit sig av. Jag gissar att de ville få ut så mycket som möjligt av dagen. Det var väl kanske inte det bästa seglarvädret – med lätt duggregn, 10 grader och alldeles för lite vind. Men vad gör väl det när skärgården sprakar av höstfärger och man får ha nästan hela havet för sig själv? Hade jag haft en stor segelbåt (eller en segelbåt över huvudtaget för den delen) så hade jag garanterat gjort likadant!

Kommentera

