Skyltsöndag, jul på Kastellet och dockskåp

Magasinet i Waxholm häromdagen

Magasinet i Waxholm häromdagen


På söndag är det skyltsöndag
här i Vaxholm. Klockan 12.00 avtäcks skyltfönstren och julen kommer till stan på riktigt. Men redan nu kan man förstås njuta av julstämning i butikerna. Så här såg det ut på Magasinet när jag var där häromdagen. Gissa om det drog igång mig shoppinglust! Nu fick jag i och för sig bara med mig några vackra omslagspapper och ett par Lilla Bruket-tvålar hem, men ändå. Jag vet vart jag ska gå tillbaka snart… ;)

På lördag och söndag är det också julöppet på Kastellet med försäljning av hantverk, julsaker, böcker mm i museibutiken. Dessutom visas utställningen ”Livet på Kastellet”. Det är en guidad tur som jag har velat se länge men ännu inte har lyckats pricka in! Den handlar om några av de personer som levde där ute en gång i tiden – och då tänker jag inte på varken militärerna eller fångarna som man ju hört om ”till leda”, utan på de alla de kvinnor, barn, tjänstefolk och kronoarbetskarlar som faktiskt också bodde där. Turen går genom bageriet, tvättstugan och mangelboden och andra unika miljöer som finns bevarade under museet och som man i vanliga fall inte kan se utan guide. Spännande tycker jag! Fantasin om hur det kan ha varit drar igång direkt. Någon sa att det vid slutet av 1800-talet var nästan 400 bofasta där ute på fortet. Det låter helt otroligt! Om jag kommer iväg på turen i helgen ska jag passa på att fråga om det verkligen är sant!

Både lördag och söndag är det också öppet på dockskåpsutställningen ”En annan värld” i Rådhuset. Den får man ju inte heller missa… Hm. Det kommer att bli fullt upp här i helgen. Vill ju hinna med att tända en brasa och provsmaka glöggen och fikonmarmeladen jag gjorde igår också. Och gå på förstaadventsgudstjänsten i kyrkan förstås (julen startar inte utan den!). Och så ska vi på 40-årsfest hos några av våra bästa vänner – och sedan lite pulka på det. Det blir den bra helg det här!

One thought on “Skyltsöndag, jul på Kastellet och dockskåp

  1. Ping: Julmarknadshelg | Vaxholms Bed & Breakfast

Kommentera

