När hjärtat vinner

12:05

Jag brukar väldigt sällan skriva direkt om våra gäster. Jag tycker att de ska få vara privata, även om jag gillar att blogga om det som händer här på B&B. Men nu kan jag inte låta bli, för det jag ska berätta nu känns så varmt i hela hjärtat! (och jo, jag har deras tillåtelse att berätta).

För någon månad sedan välkomnade jag en mamma och hennes 12-åriga dotter. Jag hämtade upp dem vid Waxholmsbåten och trodde att de var här på minisemester över helgen som så många andra gäster. Jag kunde inte ha haft mer fel. De var här av en betydligt mer angelägen anledning. När dottern var 1,5 år hade hennes pappa försvunnit spårlöst ur deras liv och de hade inte hört av honom sedan. Alla försök till kontakt hade varit förgäves och nu var de här för att leta efter honom. De hade kommit över en adress som visade att han nog bodde på en av öarna här omkring. Kunde jag hjälpa dem att hitta dit?

Jag blir nästan darrig fortfarande när jag tänker på det! Självklart kunde jag hjälpa dem att hitta dit. Men tänk om han inte var hemma eller – ännu värre – tänk om han inte ville se dem? Skulle de orka med det?

Eftersom jag redan har skrivit att det känns varmt i hela hjärtat tror jag att ni förstår hur det gick. De hittade honom, och han blev förstås väldigt paff att se dem – men glad. Allt eftersom år hade lagts till år hade de blivit en alldeles för hög barriär för honom att våga ta sig över för att själv återuppta kontakten.

Många gäster lämnar avtryck i mitt hjärta. Men inte som de. Jag tänker ofta på dem, på mammans styrka och dotterns mod – att våga satsa allt på ett kort och komma hit och söka upp honom. Men som mamman sa: ”Det finns inget alternativ. Vi måste göra det här.” Och så är det säkert. Kärleken är stark, och blod så mycket starkare än vatten. Nu i veckan fick jag ett mail från dem. De berättade att allt fortfarande var bara bra. Pappan och dottern pratas vid i telefon väldigt ofta, och om bara några dagar åker han dit och hälsar på dem. Bättre julklapp kan hon nog inte få! <3 LOVE!

2 thoughts on “När hjärtat vinner

  1. Hej Linda!

    Vilken underbar historia! Måste kännas väldigt bra när man kan hjälpa andra och påverka en familjs livsöde på ett så positivt sätt.
    Sedan kan jag inte låta bli att undra hur och varför en människa kan ha hjärta att plötsligt överge sin familj. Men det är ju en annan historia.
    Mvh Anette Larsson
    P.S Följer din fina blogg. Så mysigt ert hus ser ut, och även er B&B. Skulle själv vilja driva en sådan. Vem vet vad som händer i framtiden:-).Men jag bor
    söder om Sthlm så kommer inte att bli en konkurrent:-) Blev ett långt svar D.S

    • Ja man kan verkligen undra. Ibland beter sig människor så besynnerligt, och på ett sätt som är helt omöjligt att förstå för de som står bredvid. Jag är verkligen så glad för deras skull. Tänk om alla historier kunde få sluta så! <3
      Vad roligt att höra att du följer min blogg! Jag kan verkligen varmt rekommendera att driva ett B&B, det är så underbart roligt att möta alla trevliga människor, samtidigt som man får möjlighet att pyssla, fixa och göra fint. Hoppas att du startar… ;)

Kommentera

