Säg hej till Rudolf!

IMG_3581
IMG_3585

12:e december. Smaka på det ni. Halvvägs mot julafton. Och i morgon är det redan Lucia. Det är något speciellt med den dagen. Jag tror att det är alla barndomens tidiga luciatåg som satt sina spår.

Nu för tiden nöjer jag mig med att gå upp extra tidigt, tända massor av ljus, och dricka varm choklad och äta lussekatter tillsammans med familjen medan vi tittar på SVT:s luciatåg. Jag hoppas att det blir ett riktigt gammaldags traditionellt. Jag har aldrig riktigt blivit sams med de där dramatiserade luciatågen där det spelas upp små ”illustrativa minipjäser”. Nej, traditionellt och stämningsfullt ska det vara tycker jag. Då är det som bäst.

Stämningfullt kommer det också helt säkert bli skolans luciatåg i morgon eftermiddag. Och jag vet redan nu att jag kommer att gråta en liten skvätt. Så traditionellt däremot vet jag inte. Vigo har ju bestämt sig för att vara Rudolf, vilket kanske inte är den mest vanligt förekommande figuren i tågen. Men å andra sidan – javisst – varför inte? Någon måste väl dra alla nissarna i tåget? Och det är kanske på tiden att även luciatågen får fyllas av barnens kreativitet, glädje och förväntan istället för att bara följa traditionen. I måndags pysslade vi ihop hornen, och som dress blir det ett gråbrunt underställ i fleece. Jag lovade en bild, så här kommer den. Det kommer nog funka ganska bra tycker vi. Eller vad säger ni?

2 thoughts on “Säg hej till Rudolf!

  1. Hej snubblade in här hos dig via en annan blogg där du kommenterat, ser att vi är nästan grannar, ja alltså så där på skärgårdsvis, bor på Värmdö med utsikt över Skarpö och Rindö. Kommer fortsätta titta in här framöver!!

Kommentera

