Allt jag önskade och lite till

Rimfrost glasflaska

Ibland får man verkligen precis som man önskar. Ibland kanske till och med lite mer. I morse hade vattnet i duschen frusit lagom till morgonduschen och när jag tog promenaden till Gateau för att köpa frukostbröd kändes kinderna ungefär lika elastiska som halvtorkad lera i kylan. -20 grader på termometern, men oj vad vackert! Snörök över fjärden och rimfrost överallt. Jag ska verkligen inte klaga! Det var ju gnistrande svinkalla,soliga vinterdagar som jag önskade mig. Så ja, tack vädergudar. Tack så jättemycket! :)

Nu ska jag snart pälsa på mig så mycket jag kan hitta och gå ner till Rådhuset. Det är vernissage för en utställning av Stina Wollter. Förhandsaffischen har verkligen sett lovande ut, så det ska bli spännande. Sedan är det incheckning av nya gäster i B&B och så kommer goda vänner på middag. Jesper håller på och planerar menyn. Det blir visst någonting med tonfisk, dragon och sashimi.

Det känns verkligen lyxigt att ha en man som älskar att laga mat, och som dessutom gör det så bra! För det gör inte jag. Killarna säger att när mamma lagar mat är den bränd och smakar illa. Inte mig emot! För då får Jesper röra i grytorna. Jag håller mig till sylt, bak och praliner, för det gillar jag, och det är jag faktiskt ganska bra på.

Jag tror att det hänger ihop det där; lust och talang. Så länge man gör det man gillar så brukar det också bli bra. Oavsett om det handlar om matlagning, jobb, eller något annat. I alla fall om man ger sig 17 på det. Det har blivit min ledstjärna – att försöka följa lusten och hjärtat i allt jag gör. Då går jag med naturen istället för emot den. Och då blir det bra. Både i längden och under resan dit.

Kommentera

