Tänk om man hade fått vara med på ”Gamla badis”

"Gamla badis" fotograferat 1884

”Gamla badis” (till vänster) fotograferat 1884. Det höga huset i mitten, och det låga till höger finns fortfarande kvar och är idag bostadsrätter.


Jag vet att jag
kanske är tjatig – men jag älskar mitt jobb! Trevliga gäster i Bed & Breakfast, och så jobbet med Appipelago på det! Idag har jag haft lyckan att grotta ner mig i Vaxholms sevärdheter. Bland annat ”Gamla badis”, badhuset nere vid Norrhamnen.

Vid slutet av 1800-talet var Vaxholm en populär badort. Sommargäster från Stockholm kom hit ut, och spenderade sommaren i sina vackra villor. Badhuset var de självklara medelpunkten i nöjeslivet.Där kunde man ta sig ett dopp i kallbadhuset, eller unna sig ett tallbarrsbad eller ett maltbad i varmbadhuset. Det ni. I badhushotellets salonger bjöds soaréer och teaterföreställningar. Och i parken utanför spelades musik varma sommar kvällar. Det mesta av ”Gamla badis” är rivet nu, men varje gång jag går där kan jag nästan se hur de långa kjolarna på societetsdamerna svänger och parasollerna snurrar elegant. Vilket liv!

Men jag vet inte riktigt om jag hade velat bo i Vaxholm på den tiden ändå. Om man inte tillhörde societeten (vilket jag säkert inte skulle ha gjort, varför skulle jag ha gjort det?) så var det nog väldigt tufft att vara vaxholmsbo för sisådär en hundra, hundrafemtio år sedan. Så nej, Vaxholm 2013, det är nog grejen för mig trots allt. Vi har visserligen ingen elegant badinrättning längre. Men väl hela havet runt knutarna, och fina stränder. Och på somrarna serverar de urgod hemgjord glass vid glassbaren hotellhörnan. Det är livet på en pinne det med!

Kommentera

