Vad gjorde ni på sommarens varmaste dag?

Unknown-1

Jag vet inte om meterologerna fick rätt, men ska man tro på alla prognoser så var idag den varmaste dagen på hela sommaren. Här i Vaxholm kan det nog ha stämt. Det var flämtande varmt redan vid 8-tiden i morse. Alldeles för varmt för den morgonjogg som jag och Zelda gjort till en semestervana. Jag blev matt bara av tanken. Istället fick det bli en svalkande dusch och lång sommarfrukost i skuggan innan vi tog vårt pick och pack och åkte ut med båten.

Vi styrde norr ut, förbi Ljusterö och upp mot Roslagen. Målet var den ö där Jesper och Vigo fisketältade förra sommaren. Vi hade tur. Inte en enda båt i sikte och hela ön för oss själva. Jag behöver väl inte berätta att vi blev kvar hela dagen, att barnen simmade runt som fiskar och att Zelda sprang som ett yrväder fram och tillbaka och i och ur vattnet för att se till att allt var i sin ordning (det är nog lite vallhund i henne trots allt)? Vad jag gjorde? Låg i halvskuggan med en skönt lättläst bok så klart och bara njöööööt!

När vi kom hem konstaterade vi att det här var precis vad vi alla behövde. Det har varit alldeles för glest med båt-/badturer den här sommaren, vädret till trots. Och må vara att detta var sommarens varmaste dag, men därmed inte den sista varma dagen på sommaren. Jag tror på många flera och tänkter ta vara på dem alla så till den grad att jag nästan är mätt på sol, båt och bad lagom när hösten kommer. Och dit har vi ju i alla fall någon månad än. Me love!

Lycka! En folktom ö, med badvänliga klippor och en egen strand. En ganska ovanlig syn i Stockholms skärgård.

Unknown-3

Zelda höll koll på barnen. Både i vattnet…

Unknown

… och på land.

Kommentera

