Övergångstid?

En av fördelarna med augusti

En av fördelarna med augusti


Vi börjar så smått förbereda oss inför hösten.
Barnens rum och garderober har rensats ut från urvuxna kläder, utlekta leksaker och gömda äppelskrottar och i förrgår spenderade vi nästan fem timmar i Täby Centrum för att fylla på med nytt inför skolstarten. Pennor, suddgummin, långbyxor, luvtröjor, gummistövlar och regnjackor i rätt storlek… Jag brukar alltid tycka att det är lika mysigt. Som en nystart varje höst, med nytt bänkpapper, nya böcker och välvässade blyerspennor. Men i år är det som att hela in kropp protesterar. Skriker och stampar som en tjurig treåring;  JAG VILL INTE!

Det är ju ganska konstigt egentligen. Efter en så här härlig sommar borde man väl vara nöjd, glad och mätt på sol och bad? Men istället vill jag bara stanna tiden och ha mer sol och fler lata dagar tillsammans med familjen. Jag vill ha lugna morgnar utan stress och dagar utan en enda plan, som bara kan komma och gå.

Hur är det med er? Är ni redo för höstterminen? Själv ska jag ta min inre treåring i örat och påminna om att det faktiskt bara är början av augusti och inte alls någon anledning att sörja sommaren bara för att jobb och skola börjar så att den måste samsas lite med vardagsbestyren. Det är ju nu som vattnet i havet är som varmast. Och fortfarande kommer det att bli många varma dagar och ljumma kvällar. Kanske med kulörta lyktor och nykokta kräftor under bigarråträdet… DET ser jag fram emot! Och just det får man faktiskt bara i augusti!

Kommentera

