En hel dag på Waxholmsbåt

Södra Stavsudda

Södra Stavsudda brygga

Igår hade jag riktigt kul! Då åkte jag med Göran, som är befälhavare på Waxholmsbåten Värmdö, runt om i skärgården och testade Appipelago. Jag har ju förstås testat den många gånger förut, men då från vår egen båt, eller på plats på öarna. Nu ville jag testa så att alla guidepunkter kom upp automatiskt (om man bett om det) när man passerade dem från Waxholmsbåten. Jag kan avslöja att det gjorde de! :)

Först åkte jag med båten in till Stockholm. Där låg vi i ungefär en halvtimma medan båten lastades om och besättningen fick en mikropaus, innan den vände tillbaka, förbi Vaxholm och ut mot Möja, Husarö och Finnhamn – och så hem igen. Vad det är vackert på sjön! Jag slås av det varje gång. Men det är nog faktiskt lite extra vackert just nu. Dr är betydligt färre båtar ute än bara förra veckan och mer plats att ”andas”.  Det jag trodde skulle bli en lång resa gick i ett nafs. När jag klev iland igen i Vaxholm kl 18 kunde jag inte alls förstå att det gått mer än åtta timmar sedan jag gick ombord.

Idag smälter jag intrycken och kompletterar appen med några fler bilder som jag passade på att ta från kaptenshytten. Om bara en liten stund ska jag sätta mig i bilen och köra ner till Kinnekulle för att hämta hem killarna. De har varit hos mormor och morfar en hel vecka, så jag kan lova att jag längtar…

Gustavshäll Hasseludden

Vackra villan Gustavshäll från 1864 är en av mina absoluta favoriter längs båtresan in till Stockholm. Vem vill inte bo här?

Gustavshäll Hasseludden 3

Det urgulliga tillhörande badhuset är ytterst välbevarat och, precis som huvudhuset, byggnadsminnesbevarat.

På kajen i Vaxholm tog laddningsstationen för Appipelago emot. Just för stunden var den tom, men jag vet att väldigt många gäster passat på att ladda sina mobiler och surfa lite där i sommar. Kul tycker jag!

På kajen i Vaxholm tog laddningsstationen för Appipelago emot. Just för stunden var den tom, men jag vet att väldigt många gäster passat på att ladda sina mobiler och surfa där i sommar. Kul tycker jag!

Berg

Pittoreska Berg på Möja

Äpplarö ångbåtsbrygga hade den i särklass sötaste skylten. Nästan så att jag ville gå av bara för att den såg så gullig ut!

Äpplarö ångbåtsbrygga hade den i särklass sötaste skylten. Nästan så att jag ville gå av bara för att den såg så gullig ut!

Kommentera

