Hur doftar vinter?

10:21 Hur doftar vinter

Det doftade vinter i morse när jag gick ut efter tidningen. Ni vet den där kalla, fräscha doften som man bara känner när det biter i kinderna. Inte? Nej, jag tror inte att jag hade tänkt på den tidigare heller, men idag var det så tydligt. Det är så här vinter doftar!

Insikten gjorde mig både förväntansfull och stressad. Ett litet stygn av ångest tror jag också svepte förbi. Doftar det så här kan det inte vara så långt kvar innan det blir kallt på allvar, dunjackan ska fram och kängorna på!

Jag älskar årstidsskiftningar. Varje brytpunkt ger nya förutsättningar och nya möjligheter att se fram emot. Men just i år vet jag inte riktigt om jag är med. Har det inte gått väldigt fort sedan löven började bli gula? Eller är det bara jag som börjar bli så gammal att jag tycker att tiden rusar? ”Baksmällan” från de två senaste årens långa vargavintrar sitter också i. Vinter är helt ok, men inte hela vägen från november till Valborg…

Men, vad lönar det sig att nojja över årstider och väder? Det blir som det blir. Med lite tur så får vi en finfin vinter med mycket snö från advent och till början av mars när det töar och snödropparna tittar fram. Precis som på den klassiska väggkalendern med bilder från Elsa Beskows sagor :) Och just nu står faktiskt solen högt på himlen igen och värmer ganska skönt på kökstrappan. Frosten har smält och det luktar jord och multnande löv, precis som det ska i oktober. Då finns (kanske) tid kvar att göra trädgården höstklar, trots allt. Det har fortfarande inte blivit av. En massa ”ska bara” har kommit emellan. Sedan får vintern komma när den vill. Då tänder jag med glädje brasan och alla ljus, tar fram de gosigaste filtarna till soffan och säger Välkommen snöstorm och drivis!

Kommentera

