Långkok och fars dag

11:10 Långkok och fars dag

Där ligger den allt och gonar sig den lilla läggen

Superpräktigt. Men himla goa varma med smör.

Superpräktigt. Men himla goa varma med smör.


Det är inte klokt
 vad jag blir präktig på hösten! Plötsligt får jag en så’n vansinnig lust att baka, göra långkok, pyssla och fixa. Jag gissar att det är mörkret och det lugn som det faktiskt skänker. Helt plötsligt rinner inomhusinspirationen till. Så är det aldrig på våren. Då är jag mest av allt ”Ronjas vårskrik” hela jag och vill jag bara UT. Det känns som att jag nästan ska spricka av all energi. Då finns ingen ro att vara inne och långkoka och gästerna i B&B får ”nöja sig” med köpebröd. För vem vill baka när det spritter av liv i grenarna? Inte jag i alla fall. Inte då. Men nu.

Igår bakade jag återigen nytt bröd till B&B-gästerna och njöt av den goda doften som spred sig i hela huset. Idag står redan långkoket i ugnen fastän klockan bara är strax efter nio. Det ska bli Kinesisk fläsklägg med calvados och ingefära till ”far” när han kommer hem från fisket i kväll (är det fars dag så får far göra vad han vill och då ligger gäddorna risigt till). Receptet är hämtat ur den underbara boken  ”Om jag var din hemmafru” av Lotta Lundgren. Det passar väl nu när jag är så präktig?

Ps. Medan jag skrev det här inlägget kom bilden på dagens första gädda från Jesper. Glad far +  mindre lycklig gädda = lyckad Fars dag. Med eller utan hemmafruligt långkokad lägg. 

Medan jag skrev det här inlägget kom den här bilden från Jesper. Farsdag är räddad.

Kommentera

