Underbara Bogesund och Café Parkvillan

bogesundsskogen
bogesunds_slott

Så är vi precis där – när höst möter vinter. Löven som tidigare bara var våta och klaffsiga knastrar plötsligt under våra fötter, vattenpussarna är täckta av ett tunt lager av is och luften känns torr och krispig att andas. Efter den här långa varma hösten känns det både som en överraskning, men ändå på tiden på något vis. Det är ju trots allt bara en vecka kvar till advent! Kan ni fatta?

Jag har fullt sjå att få ihop det. Ur led är tiden hos familjen Wahlström. Ända sedan i somras har jag i själ och hjärta varit en månad fel – oktober har känts som september, november som oktober. Och vem har väl någonsin firat advent 1 november? Inte vi i alla fall, och det har bekymrat mig lite. För jag gillar ju julen, och advent ännu mer. Och det hade ju varit bra snopet att ”vakna upp” någonstans i januari och ha missat alltihop!

Men efter den här helgen, med något mer vinterlika dagar, har jag i alla fall börjat närma mig rätt datum med stormsteg. Idag tog jag upp de sista frusna löven från gräsmatta och gångar och sedan tog vi en promenad hela familjen i skogarna bakom Bogesunds slott. Det är så himla fint där! Zelda sprang som en tosing fram och tillbaka. Vild av lycka att inte vara kopplad vilket hon annars alltid är när vi går runt på Vaxön (det är lag på det till Zeldas stora förtret).

cafe_parkvillan cafe_parkvillans_veranda

Efteråt gick vi in på Café Parkvillan och tog en sen sopplunch och fika. De vet verkligen hur man bakar Kicki och Andreas som driver stället! Caféet har öppet kl 12-16 söndag 1:a och 2:a advent också innan de tar en liten jul- och nyårspaus. Så passa på att åka dit om ni vill ha en härlig söndagsutflykt de kommande helgerna!

cafe_parvillan_entre

Nu ska vi julpyssla lite och smygprova årets Blossaglögg. Jo, jag vet att det enligt alla traditioner och kalendrar är en vecka för tidigt. Men vad gör man inte för att hjälpa adventskänslan på traven? Jag har ju i alla fall nästan en hel månad att ta igen…

Kommentera

