Med andan i halsen

12:17 Med andan i halsen

Så avrundar man året med att inse att man trots allt inte är mer än människa. Hela terminen har jag varit en sådan där riktigt präktig übermamma som man lätt kan bli lite trött av. Ni vet en sådan där som packat barnens väskor i god tid, gett dem en näringsriktig frukost innan de gått till skolan, följt upp läxor, varit representant i föräldrarådet…  Men ni hör ju! Kurvan höll fram tills kl 7.45 idag när Zack flyger upp ur soffan och säger
– Men mamma vi har ju utflykt idag! Hick! Heldagsutflykt till Arkitekturmuseets pepparkakshusutställning, inte en rest i kylen att göra matsäck på och bara en kvart kvar till skolan börjar.

Det är sådana dagar man kliver ner från piedestalen och tacksamt konstaterar att de färdiga plättarna i Statoils kyldisk faktiskt är mat de också, och vad är det för fel på Pågens färdigpackade gifflar egentligen? De kanske inte smakar hembakat, men killarna älskar dem.

Zack kom iväg till skolan (så gott som) i tid, med matsäck i ryggan och ett glatt leende på läpparna – för det är ju utflykt idag :) Själv slog jag mig ner med det avsvalnade frukostkaffet och reflekterade en stund över vikten att komma ihåg att det är helt ok att inte hinna allt, minnas allt eller göra allt perfekt. Kanske t o m mer än helt ok, kanske rent av sunt och precis som det ska va om man vill hinna vara människa också, och inte en hubbot.

Jag tar med mig den tanken hela vägen fram till jul. Kan vara bra att ha. Men om jag glömmer så sätter jag en lapp på kylen. För säkerhets skull.

2 thoughts on “Med andan i halsen

  1. Du har sa rätt men man hamnar automatiskt och so lätt i detta förhallandemönster – jag känner det sa bra! Man ska verkligen fundera vad som är viktigt och vad mindre sa att man själv tankar kraft och energi!
    God-Jul-hälsningar till Vaxholm fran oss sex fran Osnabrück!!

Kommentera

