Strömmingslopp och andra bullar

05:10 Strömmingslopp och andra bullar färg

Idag var det ett himla tjoande här på gatan. Det var dags för årets upplaga av Strömmingsloppet. Jo, jag vet – jag skulle ju springa det, men Jesper är i Nyköping och fiskar och i sista stund blev den tjej som skulle hjälpa mig i B&B idag sjuk så det blev för mig att stanna hemma. Fast det är klart, jag hade säkert kunnat lösa det på något sätt om jag verkligen hade varit taggad. Men nu fick jag ju istället ett utmärkt svepskäl till att låta bli. Och har jag inte lite ont i halsen?… ;)

Istället fick jag nöjet att se många av de superduktiga löparna på nära håll när de sprang förbi på gatan. Tjejen som vann ”barnklassen” hade ett rasande tempo upp för backen fast än den är på den sista kilometern av loppet. Så där som jag aldrig har ens i nedförsbacke i början av min runda. Killen som kom springande strax efter lika så.

Nu ska jag baka. De härliga värmländska gästerna som checkade ut i förmiddags hade gjort en egen kakbok som heter ”Om jag kunde hitta faster Mildas maränger…” och jag fick ett exemplar! Nu gäller det bara att välja.  Ska det bli sockerkringlorna som de sa var extra goda, eller kardemummakakan med vaniljyoghurt och mortlade kardemummakärnor som de verkligen rekommenderade? Eller kanske  äppelpajen. Jag har ju faktiskt en hel del äpplen hemma…

Kommentera

