Hej, god morgon, hej hej…

07:05 Hej, god morgon, hej hej

… hej. Så låter det varannan meter om man ska tro Vigo, vår äldste son, när jag går till och från bageriet på morgonen. Och visst, han har rätt. Det blir mycket ”hej, god morgon, vad roligt att se dig”… men det är också en av de saker som jag verkligen tycker om med att bo här. Jag gillar att Vaxholm är ett eget litet samhälle – inte en sovstad till Stockholm, och inte heller ett öde skär – utan ett litet skärgårdssamhälle med butiker, caféer och restauranger och där man, när man bott ett tag, känner de flesta. Eller i alla fall många. Det är trevligt att kunna hälsa på folk man möter och kanske byta några ord, även om sonen ibland tycker att allt tar lite för lång tid eftersom det stannas och pratas ”hela tiden”.

Nu sitter jag under bigarråträdet och av frukostmackorna finns bara smulor kvar. Vigo har tagit sitt fiskespö och gått ner till bryggan vid Roddarhuset för att meta. Han tar det för självklart, att det är så här alla har det. Men en dag hoppas jag att han kommer att förstå lyxen i att faktiskt få bo så här, nära vattnet, mitt i byn där man säger hej och god morgon till varandra.

Kommentera

