Efter dimma kommer solsken

photo 1

Det är verkligen september när den är som bäst här i skärgården just nu. Så gott som varje morgon den senaste veckan har vi vaknat av Waxholmbåtarnas mistlurar där de tutar för att inte krocka i dimman på fjärden. Utanför fönstret är luften som mjölk. Det går knappt att se handen framför sig. Men jag vet att om bara några timmar kommer solen lysa från en klarblå himmel och den lite kyliga morgonluften ge plats för ännu en varm dag. Det doftar av äpplen som mognar på träden och vid var och varannan grind står korgar med fallfrukt för alla som vill smaka. Jag älskar det!

Zelda (hunden) och jag brukar följa Jesper ner till båten på morgonen. På så vis får hon en liten lagom morgonpromenad, Jesper sällskap och jag startar igång på det sätt som jag gillar bäst. Morgnar som den här, när dimman ligger tjock, blir stämningen nästan magisk när båtarna plötsligt dyker fram ur ingenstans när de närmar sig kajen. I dag tog jag svängen förbi bagarn på vägen hem och köpte lite färska frallor till mina stammisar i B&B. Några extra till mig och killarna smet också ner i påsen. Det ska bli en ny vana tror jag. Bröd är ju verkligen godast när det är riktigt färskt. Och hur kan man egentligen enklare göra en vanlig vardagsfrukost till en lyxig start på dagen? Man ska vara snäll mot sig själv (och andra) när man kan :)

Kommentera

