Någon gång ska man väl ha glädje av all mossa i gräsmattan

11:28 någon gång

Det närmar sig Advent. I morgon tänder vi det första ljuset. Även om jag tycker att det känns lite plötsligt, jag är inte riktigt mentalt där än, så ser jag fram emot det. Advent är en av de bästa tiderna på året tycker jag. I alla fall om man lyckas med att inte stressa upp sig med en massa ”måsten” och istället tar chansen att mysa framför brasan, dricka glögg och ”kura”. Det är ju sannerligen inte det lättaste att få till mitt bland skolavslutningar, luciashower, glöggmingel och julklappsinköp, jag vet, men i år har jag lovat mig själv att verkligen försöka.

Så i morgon kommer jag att börja dagen med att gå till kyrkan på den traditionella adventsgudstjänsten – den vackra musiken är brukar alltid fungera som en kickstart på adventstämningen för mig – och sedan blir det en tur ner till Vaxholms centrum. Det är Skyltsöndag i våra butiker och dessutom julmarknad med julblommor och kransar på Magasinets innergård. Jag misstänker att jag kommer att bli kvar där en bra stund. För är inte julblommor den allra vackraste juldekorationen så säg? Allt annat pynt kan jag skippa – men amaryllis, hyacinter, narcisser… det kan jag bara inte få nog av.

Jag gjorde förresten några små glas och grupper med hyacinter i morse. Inget märkvärdigt – bara ett vanligt dricksglas och så lite mossa runt omkring för att dölja rötterna. Mer behövs inte tycker jag. Ibland är det enkla det vackraste. Och mossa, ja det har vi ju massor av i gräsmattan. Kul att för en gångs skull ha lite glädje av den. God Advent på er!

Kommentera

