Mormor Astrids pepparkakor

1204-pepparkaksdeg 1204-pepparkaksrecept

Idag har jag gjort årets pepparkaksdeg. Det är samma pepparkakor som mamma alltid bakat och mormor före henne. Receptet har mormors gammaldags, lite skakiga, handstil. Ovanför har mamma prudentligt skrivit att ”Halv sats räcker länge”. Det struntar jag i. Jag vet att här hemma hos oss kommer det att behövas minst dubbel om vi ska ha ens en smula kvar när det väl blir jul.

Det är roligt med traditioner tycker jag. Och historia. I år, när varken mormor eller mamma finns med oss i det här livet längre, känns de viktigare än någonsin. Genom att baka deras pepparkakor blir de ändå med på ett hörn. Det tänker jag på medan smöret smälter i grytan och blandar sig med sirapen och de goda kryddorna. I morgon ska vi baka ut degen i Jespers pastamaskin. Inte så traditionellt kanske. Men garanterat tunna lär de bli i alla fall. Och lite förnyelse kan väl även de bästa traditioner tåla.

Kommentera

